Český jazyk
Odkaz na online hodiny českého jazyka: https://meet.google.com/gue-
Pondělí 15. 6.
Posílám ke kontrole řešení pracovního listu na mluvnické kategorie sloves.
Procvičujte to, co vám ještě dělá potíže. Projděte si zadané úkoly a dodělávejte práci, kterou jste nestihli. Využívejte stránek, na něž jsem často odkazovala:
Pátek 12. 6.
Sloh
Dnes se ještě budeme věnovat popisu osoby. Přečtěte si slohovou práci Moje spolužačka. Věnujte pozornost uspořádání textu. Jak jsou za sebou informace řazeny?
V úvodu je stručně představena popisovaná osoba. Následuje samotný popis vzhledu, nejprve postavy a chůze, tedy toho, co je viditelné na první pohled. Pak se text věnuje detailnějšímu popisu směrem shora dolů se zaměřením na obličej, poté další části těla. Pokračuje popisem typického oblečení. V závěru přichází krátké hodnocení.
Všimněte si pestré slovní zásoby. Modře podtržená slovesa jsou dobrým příkladem, jak se vyhnout opakování stejných slov, hlavně sloves BÝT a MÍT. K jazykové bohatosti přispívají také červenou vlnovkou podtržené formulace, které pomocí obrazných vyjádření (např. rčení, přirovnání) vhodně dokreslují vzhled osoby. Tento popis můžete použít jako příklad a inspiraci pro následující úkol.
Otevřete si tento pracovní list. Upravte text podle zadání. Odstraňte dvě zásadní chyby: opakování stejného slovesa a nesprávné uspořádání vět. Využijte jiná vhodná slovesa (vyhýbejte se tvarům slovesa BÝT). Kde to je možné, můžete věty jednoduché spojovat do souvětí.
Čtvrtek 11. 6.
1) Zopakujte si a procvičte mluvnické kategorie sloves. V Učírně vyřešte alespoň dvě cvičení na čas a na způsob. Nezapomeňte každé cvičení vyhodnotit.
2) Otevřete tento pracovní list na mluvnické kategorie sloves. Z každé věty vypište do tabulky celý slovesný tvar, pokud se jedná o souvětí, bude jich více. Ke každému slovesu doplňujte osobu, číslo, způsob a čas. U podmiňovacího způsobu určujte čas přítomný nebo minulý. Rozkazovací způsob má vždy čas budoucí.
Úterý a středa 9. - 10. 6.
1) Zopakujte si pravopis přídavných jmen. Na stránkách Učírny vyplňte alespoň dvě cvičení a své řešení vyhodnoťte.
2) Procvičíme si tvary sloves podmiňovacího způsobu. Poznáme je podle toho, že kromě určitého slovesa obsahuje zvláštní tvar slovesa být - by, aby, kdyby. Tato slova se časují podle použité osoby v čísle jednotném: bych (abych, kdybych), bys (abys, kdybys), by a v čísle množném: bychom, byste, by.
Jak přesně vypadají celé složené tvary sloves podmiňovacího způsobu si prohlédněte v tabulce na str. 90 v elektronické učebnici. Častější jsou takzvané přítomné tvary, které vyjadřují podmínku platnou v přítomnosti. Modře orámovanou tabulku časování si opište do sešitu. U každé osoby je celý tvar podmiňovacího způsobu a v závorce podoba se zvratným zájmenem "se" nebo "si".
Další tabulka představuje tvary podmiňovacího způsobu minulého, který vyjadřuje podmínku platnou v minulosti. Vypadají stejně jako přítomné tvary, jen navíc obsahují sloveso byl(-a,-o,-i). Např. "napsal bych" - podmiňovací způsob přítomný, "byl bych napsal" - podmiňovací způsob minulý. Přečtěte si celý výklad k podmiňovacímu způsobu na uvedené str. 90.
3) Ve vaší učebnici najděte na str. 109 cvičení 5a). Slovesa podmiňovacího způsobu ve větách převeďte do 1. a 2. osoby množného čísla. Např.: Ráda by tam šla. - Rádi bychom (byste) tam šli. Věty napište.
V cvičení 6 na str. 110 jsou ve větách slovesa v 1. osobě jedn. nebo mn. čísla. Převeďte je do 2. osoby jedn. čísla, stačí ústně. Pozor na tvary se zvratnými zájmeny. Jako pomůcku využijte tabulky časování z elektronické učebnice.
4) Na online hodinu si znovu zopakujte pravopisná pravidla shody přísudku s podmětem. Dále si projděte cvičení na tvary podmiňovacího způsobu sloves. Promyslete správnou podobu sloves, pomůže vám lupa, pod kterou uvidíte řešení.
Pátek 5. 6.
Sloh
Popis osoby
1) V učebnici na stranách 151 a 152 si přečtěte tři různé ukázky popisu osoby. Čím každý popis začíná, někdy dokonce už v nadpisu? Kterým částem těla se popis vzhledu věnuje a v jakém pořadí?
Co má obsahovat popis osoby si přečtěte ve žlutém rámečku na str. 152.
2) Tento pracovní list obsahuje krátký popis pachatele a několik jeho portrétů. Pozorně si text přečtěte a splňte úkol b) - najít údaj, který je v textu zbytečně dvakrát. Pak porovnejte první obrázek, ke kterému se popis vztahuje, s ostatními portréty, jež zachycují proměny téhož pachatele. Vyberte z nich alespoň jeden obrázek a pozměňte původní text tak, aby odpovídal změněné podobě pachatele. Upravený popis napište.
Čtvrtek 4. 6.
1) Otevřete si celý pracovní list na číslovky a zkontrolujte řešení posledního cvičení.
2) Zopakujeme si určování způsobu a času u sloves. Projděte si tento dokument, připomeňte si, jaké časy určujeme u způsobu oznamovacího a rozkazovacího. Celý text zapište do sešitu.
3) Písemně vypracujte cvičení 2 na str. 109 ve vaší učebnici. Z každé věty vypište všechna slovesa. Mají společné to, že jde o přítomné tvary oznamovacího způsobu. U každého slovesa určete čas (přítomný nebo budoucí).
Vzor: Rozhodneme se rychle. - sloveso rozhodneme se - čas budoucí. Právě se rozhodujeme,... - sloveso rozhodujeme se - čas přítomný.
Úterý a středa 2. - 3. 6.
1) Cvičení na číslovky v pracovním listu si zkontrolujte podle řešení.
Zbývá poslední 3. cvičení, ve kterém natrénujete skloňování číslovek dva, oba. Tyto číslovky mají zvláštní skloňování, které si prohlédněte v tabulce v elektronické učebnici na str. 83. Kliknutím myší si tabulku zvětšíte. Vidíte, že kromě 1. a 4. pádu (4. pád je stejný jako 1.) se ve všech rodech vyskytují pouze dva tvary: dvou - obou, dvěma - oběma. Jakákoliv jiná podoba je nesprávná (např. dvouch, obouch, dvěmi apod.). Porovnejte s následující tabulkou skloňování číslovek tři, čtyři. Věnujte pozornost 7. pádu, kde se objevují tvary třemi, čtyřmi s obvyklou koncovkou -mi (narozdíl od dvěma, oběma - koncovka -ma). Tabulku skloňování využijte při vyplňování 3. cvičení pracovního listu.
2) Slovesa
Slovesa jsou posledním ohebným slovním druhem. Připomeňte si, co všechno byste měli o slovesech vědět, v tomto výukovém videu.
Zápis do sešitu:
Slovesa
- slova ohebná, časují se
- vyjadřují děj, a to činnost nebo stav
- vyjadřují tyto mluvnické významy (kategorie):
osobu - 1., 2. a 3.
číslo - jednotné a množné
způsob - oznamovací (přijdu), rozkazovací (přijď), podmiňovací (přišel bych)
čas - přítomný (pracuji), minulý (pracoval jsi), budoucí (budeme pracovat)
3) Na online hodinu si připravte cvičení 4 na str. 87 v elektronické učebnici. Kliknutím myši opět cvičení zvětšíte. Vyhledejte všechna slovesa a určete jejich způsob. Pouze ti, kteří se online hodiny nezúčastní, úkol splní písemně a pošlou mailem.
Dále si připomeňte pravopis sloves. V koncovkách přítomných tvarů píšeme vždy -i/-í. V minulém čase platí pravidlo shody přísudku s podmětem. Jak funguje si prohlédněte v tabulce ve vaší učebnici na str. 115. Pravopis procvičíme také na online hodině.
Pátek 29. 5.
Literatura
Přečtěte si dvě pověsti, které posílám v této příloze.
První pověst Zázračná hostina patří mezi tzv. židovské pověsti a přenese nás do doby, kdy v Praze existovala celá židovská čtvrť. V úvodu textu narazíte na slovo "synagoga". Víte co znamená? Pokud ne, najděte si jeho význam ve slovníku nebo na internetu. Hlavní postavou příběhu je rabi Löw, židovský duchovní a učenec, kterého můžete znát z jiné slavné pověsti, podle níž rabi sestrojil Golema.
Po přečtení této pověsti napište do sešitu charakteristiku rabiho Löwa. Jaké měl vlastnosti a co všechno uměl? Zamyslete se nad tím, proč je tento příběh pověst a nemůže jít o pravdivé vyprávění. Odpověď také napište do sešitu.
Druhý text Kočičí hrádek patří mezi pověsti, které se vztahují ke konkrétnímu místu a vysvětlují vznik jeho názvu. Přečtěte si příběh a zjistěte původ názvu "Kočičí hrádek" (nemusíte psát).
Čtvrtek 28. 5.
1) Další druhy číslovek jsou číslovky druhové a násobné.
Číslovky druhové - odpovídají na otázku kolikery? nebo kolikerý? (patery, dvojí), vyjadřují počet druhů nebo párů (dvoje rukavice, troje boty) a počet sad (dvoje pastelky = dvě sady pastelek). Používají se také ve spojení s těmito podstatnými jmény: dvoje kalhoty, čtvery dveře, patery tepláky, několikery brýle, apod. Proč? Jedná se totiž o podstatná jména pomnožná, tedy ta, která mají pouze tvar množného čísla. I když jimi označíme jeden předmět, použijeme druhovou číslovku (jedny hodiny).
Číslovky násobné - odpovídají na otázku kolikrát? (dvakrát) nebo kolikanásobný? (několikanásobný).
Do sešitu opište text ze žlutých rámečků na str. 105 a 106.
2) Vyplňte tento pracovní list - zatím pouze cvičení 1 a 2. V prvním úkolu podtrhněte v textu všechny číslovky a poté je vypište na řádky pod příslušný druh. Do druhého cvičení doplňujte tečky za číslovky, kam patří.
Úterý a středa 26. - 27. 5.
1) Procvičujte pravopis přídavných jmen v tomto cvičení.
2) Minulý týden jsme dělili číslovky na určité a neurčité. Podle významu se číslovky také dělí na základní, řadové, druhové a násobné.
Číslovky základní jsou proto základní, že prostě vyjadřují počet (pět). Řadové číslovky vyjadřují místo v řadě čili pořadí (pátý). Zápis do sešitu opište z učebnice: základní str. 101, řadové str. 103 - oboje ve žlutých rámečkách. Pokud řadovou číslovku napíšeme číslicí, musíme za ní napsat tečku. Toto pravidlo také opište ze žlutého rámečku.
3) V tomto cvičení vyhledejte v textu všechny číslovky. Tažením myší je roztřiďte na uvedené druhy. Vše si pak zkontrolujte podle řešení.
4) Psaní tečky za číslovkami procvičte v učebnici na str. 103 cv. 7a). Text opište přesně podle předlohy, u číslovek rozhodněte, o který druh se jedná, a za řadovými doplňte tečku. Vzor: Sejdeme se po 6. (čti šesté - řadová č.) hodině, protože v 7 (čti v sedm - základní č.) už musíme být na místě.
5) Před online hodinou si přečtěte žlutý rámeček v učebnici na str. 102, kde máte příklady toho, jak píšeme složené číslovkové výrazy. Budete to potřebovat.
Pátek 22. 5.
Literatura
Většina z vás jistě zná knihu Staré pověsti české, ve které známé příběhy z dávných dob převyprávěl spisovatel Alois Jirásek. Připomeňte si některé pověsti v těchto krátkých animovaných videích. Vyberte si z nabídky alespoň dva příběhy, ale můžete samozřejmě i víc.
Přemýšlejte nad tím, co je to vlastně pověst. Je to pravdivý příběh? Nebo je to celé úplně vymyšlené? Odpověď najdete v následujícím textu, který si také opište do sešitu:
Pověst
- literární žánr, který obsahuje pravdivý historický základ (např. doba, místo, osoby), ten je však doplněn o vymyšlené a fantastické prvky.
Alois Jirásek: Staré pověsti české (O Čechovi, ...) - do závorky doplňte další názvy pověstí z Jiráskovy knihy, které znáte nebo které jste si pustili ve videu.
Příští týden se k pověstem vrátíme a nějakou si přečteme.
Čtvrtek 21. 5.
1) Vyplněný pracovní list na druhy zájmen zkontrolujte se svým řešením.
2) Ve výukovém videu jste minule viděli základní přehled toho, co máme vědět o číslovkách. Dnes si připomeneme dělení na číslovky určité a neurčité.
Určité vyjadřují číselný význam (počet, pořadí apod.) přesně - např. pět, druhý, devatero, šestkrát
Neurčité vyjadřují číselný význam nepřesně, přibližně - např. málo, několikátý, několikero, mnohokrát
Do sešitu opište z učebnice ze str. 101 obsah prvního žlutého rámečku pod nadpisem Číslovky.
3) V textu tohoto cvičení hledejte číslovky. Každou číslovku myší přetáhněte dolů k určitým nebo neurčitým číslovkám. Až budete mít hotovo, klikněte na řešení a porovnejte.
4) Číslovky jsou někdy základem pro tvoření jiných slovních druhů, třeba podstatných nebo přídavných jmen. Např. "čtyři" je číslovka, ale "čtyřka" je podstatné jméno. Podívejte se na další příklady těchto jiných slovních druhů, které v něčem připomínají číslovky. V tomto cvičení vyberte z nabízených slov ta, která nepatří mezi číslovky, a roztřiďte je na podstatná jména, přídavná jména a zájmena. Opět si zkontrolujte podle řešení.
Úterý a středa 19. - 20. 5.
1) Na online hodinu v tomto týdnu si promyslete správné odpovědi na otázky v tomto testu na zájmena. Během schůzky si projdeme také jedno pravopisné cvičení.
2) Otevřete si pracovní list. Přečtěte si text Oheň. Poznáte, z které knihy je tento úryvek? Najděte všechna zájmena a roztřiďte je do všech sedmi druhů.
3) Podívejte se na výukové video, které vás seznámí s číslovkami.
Čtvrtek a pátek 14. - 15. 5.
Sloh
1) Popis děje
Popisovat můžeme i děj a není to totéž jako vypravování, i když oba slohové útvary se věnují nějakému ději. Jaký je rozdíl mezi dějovým popisem a vypravováním si přečtěte v učebnici na str. 156 (žlutý rámeček). Text v rámečku opište do sešitu.
Přečtěte si text na str. 155 - 156 Prahou krok za krokem. Zamyslete se nad tím, proč se jedná o popis děje a ne o vypravování.
Vypracujte toto slohové cvičení. Z dvojic slovních spojení vytvořte souvětí o dvou větách, které spojíte některou z nabízených spojek. Využijte všechny spojovací výrazy z nabídky. Pokud v některém vyjádření chybí sloveso (např. "tupá rána"), musíte nějaké vhodné doplnit, aby vznikla věta.
2) Popis pracovního postupu
Nejčastějším druhem dějového popisu je popis pracovního postupu. O co se jedná, si najděte v rámečku v učebnici na str. 158 a opište do sešitu. Ze str. 157 - 158 si přečtěte popis výroby pohyblivého hada. Všimněte si, že jednotlivé činnosti jsou zachyceny v přesné časové posloupnosti. Věty nelze libovolně přehazovat. Vyhledejte v textu slovesné tvary a určete u nich osobu, číslo a čas. Jistě jste zjistili, že slovesa, která poskytují návod, co máme udělat, jsou ve stále stejném tvaru, v tomto případě v 1. osobě mn. čísla budoucího času (vystřihneme, pomalujeme, vyzdobíme ...).
Otevřete si tento pracovní list. Podle obrázků napište přesný návod na přípravu rýže. Dodržte přesnou časovou posloupnost. Dbejte na použití výstižných sloves, zvolte si, v jakém tvaru budou, a ten neměňte.
- předpona ně-: někdo, něco, některý, nějaký, něčí
- předpona lec-: leckdo, lecco, leckterý, lecjaký, lecčí
- předpona leda-: ledakdo, ledaco ...
- přípona -si: kdosi, cosi, jakýsi, kterýsi, čísi
- přípona -koli: kdokoli, cokoli ...
K zájmenům neurčitým řadíme i zájmeno každý a všechen (všechno, všichni ...)
Zájmena záporná
- popírají existenci nějaké osoby, zvířete, věci
- až na jedno začínají předponou ni-: nikdo, nic, nijaký, ničí
- patří sem i zájmeno žádný
3) Otevřete tento soubor.
Strana 1 - Zkontrolujte, jestli jste minule správně roztřídili první tři druhy zájmen.
Strana 2 - Stejným způsobem rozdělte další zájmena na vztažná, neurčitá a záporná.
Strana 3 - Přemýšlejte, jaký je rozdíl mezi zájmeny "jejich" a "jejích" a promyslete, kam které do textu patří.
Cvičení na stranách 2 a 3 nemusíte psát, společně je vyřešíme během videoschůzky tento týden. Pouze ten, kdo se online hodiny nezúčastní, napíše a pošle řešení na můj mail.
Čtvrtek 7. 5.
Dnes se podíváme na rozdíl v těchto dvou větách:
a) Půjčil jsem Petrovi sešit.
b) Petrovi rodiče přišli do školy.
V obou větách se vyskytuje stejné slovo Petrovi. Je to ale opravdu stejné slovo?
V první větě se na slovo Petrovi zeptáme: Komu jsem půjčil sešit? - odpovíme: Petrovi. Na toto slovo si můžeme také ukázat - tomu Petrovi. Jedná se tedy o podstatné jméno ve 3. pádě.
Ve druhé větě se zeptáme: Čí rodiče přišli do školy? - odpovíme: Petrovi rodiče. Je to přídavné jméno přivlastňovací.
Z toho vyplývá, že někdy přivlastňovací přídavná jména můžou na první pohled vypadat jako podstatná jména. Liší se od sebe významem a tím, jak se na ně zeptáme.
Odlišné bude také odůvodňování pravopisu:
a) U podstatného jména ve 3. a také v 6. pádě (Petrovi - o Petrovi) je koncovka -ovi, která je vždy měkká.
b) U přídavného jména přivlastňovacího dosazujeme vzor matčin - Petrovi rodiče jako matčini rodiče.
Teď zkuste totéž vy:
Z učebnice na str. 78 opište cvičení 4a). Rozlišujte podstatná a přídavná jména a odůvodňujte.
Vzor: Poslal jsem Pavlovi esemesku. - Komu jsem poslal esemesku? Pavlovi - 3. pád podst. jména, koncovka -ovi
Pavlovy esemesky mě pobavily. - Čí esemesky mě pobavily? Pavlovy jako matčiny esemesky - koncovka -y
Dnes budeme trénovat pravopis. Připomeňte si, jak odůvodňujeme koncovky přídavných jmen.
Najděte si v učebnici na str. 75 cv. 5a). Věty opište do sešitu a doplňte í/ý.
Pro další procvičování pravopisu využijte tento odkaz:
http://cestina.diktaty.cz/?fbclid=IwAR3mXLZtj7MozHruERRsdtSqmPv4aZFZtR9byDe8isHvcf1pGyx1GtvAmv8
Když kliknete na Psaní i/y v koncovkách, můžete vybrat přídavná jména a poté některé z nabízených cvičení. Až doplníte koncovky, kdo bude chtít, může svůj výsledek poslat na můj mail
Je možné si vybrat k procvičení i jiné pravopisné jevy nebo vyzkoušet pravopisná cvičení podle ročníku.
Hodně zdaru!
1)
Připomeňte si, jak vypadá popis z hlediska obsahu a uspořádání textu.
Naposledy jsme si říkali, že k nejdůležitějším slovům v popisu patří podstatná jména, která pojmenovávají části předmětu, a přídavná jména, která vyjadřují jejich vlastnosti.
Vypracujte do sešitu následující úkol:
Rozhlédněte se kolem sebe a pojmenujte deset věcí, které vidíte , pomocí deseti různých podstatných jmen.
Ke každému podstatnému jménu připište tři přídavná jména, která vyjádři vlastnosti těchto věcí - velikost, tvar, barvu, materiál apod.
Např.: stůl - široký, kulatý, hnědý, dřevěný, jídelní
2)
Úkol na následující dva týdny:
Napište slohovou práci na téma Moje oblíbená hračka (popis předmětu).
Vyberte si vaši oblíbenou hračku z dětství, kterou máte doma. Zvolte si takovou, která se vám bude dobře popisovat (ne moc jednoduchou, aby bylo o čem psát).
Začněte nadpisem - mělo by z něj být jasné, co popisujete.
Vytvořte popis v rozsahu nejméně čtyř odstavců, kde první odstavec bude úvod - představení hračky, a poslední odstavec závěr - hodnocení.
Nezapomeňte, že popis musí být logicky uspořádaný, postupujeme od celku k detailům, odshora dolů, zvenku dovnitř.
Dávejte pozor na opakování stejných slov - hlavně se vyhýbejte slovesům mít a být.
Hotovou slohovou práci pošlete na mail tycova@santoska.cz do 5. dubna.
Pracujte samostatně, promýšlejte předem slova a věty. Text si po sobě vždy přečtěte, odstraňte chyby (i pravopisné). Pokud se budete snažit, a přesto výsledek nebude dokonalý, nevadí. Důležitější než hotové dílo je vaše snaha!
Těším se na vaše práce!
Pravopis příd. jmen tvrdých a měkkých
V učebnici na str. 71 si prohlédněte tabulku skloňování přídavných jmen tvrdých vzoru MLADÝ.
Červeně vyznačené jsou koncovky. Většinou v nich píšeme tvrdé -ý. Měkké -í se píše pouze ve dvou případech: v 1. pádě a v 5. pádě množného čísla rodu M životného (mladí muži).
Všimněte si tvaru 7. pádu mn. č., kde je v koncovce -ými první -ý tvrdé, ale na konci vždy měkké -i.
Zápis do sešitu: učebnice str. 72 - text v žlutém rámečku.
Písemně vypracujte ze str. 72 cv. 5c). Doplňujte koncovky a odůvodňujte pravopis dosazováním vzoru MLADÝ:
např.: zajímav_ film - mladý film - slyšíme tvrdé -ý, doplníme zajímavý film
hloubav_ žáci - mladí žáci - slyšíme měkké -í, doplníme hloubaví žáci
Pozor! Nezapomeňte, že v množném čísle rodu středního má přídavné jméno koncovku -á (mladá děvčata).
Dále se podívejte na str. 74 - tabulku skloňování přídavných jmen měkkých vzoru JARNÍ.
V koncovkách vidíte všude měkké -í.
Pokud jste minule správně odpověděli na otázku v cvičení 2b) na str. 74, víte, že ke vzoru jarní typicky patří přídavná jména odvozená od názvů zvířat.
Napište cvičení 4 a), b), str. 75. Nejprve zjistěte vzor příd. jména utvořením tvarů všech tří rodů, poté odůvodňujte pravopis. U příd. jmen vzoru MLADÝ nezapomeňte dosazovat - např. známí sportovci jako MLADÍ sportovci.
2)
Tvary příd. jmen v 1. a 5. pádě rodu M životného
Ze str. 73 opište do sešitu text ve žlutém rámečku. Dozvíte se z něj, jak se mění přídavná jména, když z tvaru jednotného čísla vytvoříme množné číslo.
Dochází zde k nám už známému střídání souhlásek.
Také nezapomínáme na změny přípon -ský, -cký,-čký.
Tvoření tvarů množného čísla si procvičte v cvičení 6 na str. 73 - stačí ústně. Všímejte si, k jakým změnám dochází.
Úterý 17. 3.
1) Zápis do sešitu:
Přídavná jména
Příd. jména tvrdá – vzor MLADÝ
- v tvarech 1. pádu jedn. čísla mění koncovku:
Příd. jména měkká – vzor JARNÍ
Např.: známí sportovci – ten známý muž, ta známá žena, to známé dítě – příd. jm. tvrdé
Zamyslete se nad úkolem 2b) a odpovězte na něj.
Pátek 13. 3.
Literatura - téma Nový zákon
Doporučuji na youtube zhlédnout film Příběh Ježíše Krista pro děti, odkaz zde: https://www.youtube.com/watch?v=DIqjDzSEKQk&t=752s
Do sešitu na literaturu napište okolnosti Ježíšovy smrti - kdy, jak a proč k ní došlo.
Středa 11. 3.
Učebnice str. 61 - tabulka vzorů rodu mužského, ženského a středního - přepsat do školního sešitu mluvnice.
Zopakovat zařazování podst. jmen ke vzorům a pravopis.
Zápis do sešitu:
Pravopis podstatných jmen
Vždy měkké koncovky:
- ovi (rod M živ.)
- ích
- mi, -ami, -emi (7. pád rodu Ž)
Písemně do sešitu:
str. 65 cv. 2a), b)
Dále procvičujte pravopis podstatných jmen na umimeto.org - Umíme česky.
Čtvrtek 12. 3.
1) Otevřete soubor v příloze. Najdete zde procvičování podstatných jmen - můžete vytisknout, doplnit odpovědi a vložit (vlepit) do sešitu. Pokud nemáte možnost tisku, opište celé do sešitu.
2) Opište do sešitu tento zápis:
Skloňování podstatných jmen
5. pád podst. jmen rodu M:
vzor soudce - 5. pád soudce! (5. p. = 1. p.)
vzor muž - typ otec - 5. pád otče!
3) Další zápis opište z učebnice na str. 63, žlutý rámeček dole - podst. jména na -ita, -ista.
4) Písemně cvičení 2b) ze str. 63 a cv. 3 ze str. 64.
5) Procvičujte koncovky podst. jmen, využijte stránky umimeto.org
Písemně vypracujte cv. 4a) na str. 66.